Tesse's blik op de wereld

duurzaamheid, mens, maatschappij, nieuws, reizen, trends, religie

Altijd aan het werk door Het Nieuwe Werken?

Een reactie plaatsen

Werken op een plek die ik het prettigst vind, op de tijden die mij het beste uitkomen, dát is het nieuwe werken. Bij het nieuwe werken sta ik als flexibele werknemer centraal. Dat klinkt als de ideale werkwereld!
In het bedrijf waar ik werk is het nieuwe werken het afgelopen jaar ingevoerd. Veel van mijn collega’s zijn er enthousiast over. Ze worden niet meer gestoord door praatgrage collega’s, kunnen zich beter concentreren en krijgen meer werk af.

Altijd bereikbaar
Maar naast alle voordelen zie ik ook grote nadelen. Het nieuwe werken schept verwachtingen die ver buiten acceptabele norm van flexibiliteit vallen. Zo antwoordde de manager van een vriendin van mij op de vraag of ze ook een mobiel van de zaak kon krijgen: ‘natuurlijk kan je een mobieltje krijgen, maar dan verwacht ik wel van je dat je altijd bereikbaar bent.’ Met ‘altijd’ bedoelde ze 24 uur per dag, 7 dagen in de week.

Veel van mijn collega’s beantwoorden e-mails en telefoontjes buiten werktijden om en zelfs op vakantie. Ik ontvang e-mails van collega’s die om 3.00 uur zaterdagnacht zijn verstuurd. E-mails komen continu binnen op de tablet of laptop en de mobiel van de zaak staat altijd aan. Dus ook al betekent het nieuwe werken niet dat zij altijd bereikbaar zijn, vaak is dit wel de realiteit.

De grens tussen flexibel werken en altijd beschikbaar zijn, is zeer dun. Ook ik moet deze grens goed bewaken. Zo niet, dan nemen stress en werkdruk juist toe. In mijn ideale werkwereld sta ík daarom ook echt centraal.

Geef een reactie

